تفاوت پردازنده های Intel و AMD

امروزه با پیشرفت تکنولوژی کاربران بیشتر کارهای خودشان را با استفاده از وسیله هایی همانند کامپیوتر و لپ تاپ انجام میدهند و همین موضوع سبب شده تا در بیشتر خانه ها یک لپ تاپ وجود داشته باشد. تمامی لپ تاپ ها و کامپیوترها از قطعات سخت افزاری بسیار زیادی تشکیل شده اند که یکی از مهم ترین قطعات آن را میتوان پردازنده یا CPU دانست. پردازنده وظیفه پردازش و انجام محاسبات درون کامپیوتر را برعهده دارد برای همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تمامی قطعاتی که داخل کامپیوتر و لپ تاپ شما قرار دارد توسط کمپانی های مختلفی تولید شده اند که پس از اینکه در کنار هم جمع میشوند یک کامپیوتر و یا لپ تاپ را به وجود می آورند. در این مقاله قصد برسی شرکت های معروف در زمینه تولید پردازنده را داریم. با سایت Zstock.ir همراه باشید.


کمپانی Intel یکی از شرکت های معروف و شناخته شده در تولید قطعات سخت افزاری رایانه می باشد که از سال 1968 تا به امروز مشغول فعالیت در این زمینه بوده است. پردازنده های تولید شده توسط این کمپانی در تمامی زمان ها عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است و همین موضوع سبب شد تا طرفداران این کمپانی روز به روز افزایش پیدا کند. پس از گذشت یک سال از زمان پایه گذاری کمپانی اینتل یک شرکت آمریکایی دیگر وارد این صنعت شد که تا به امروز در تمامی زمان ها رقابت بین این دو شرکت وجود داشته است و همچنان ادامه دارد. کمپانی AMD در سال 1969 شروع به ساخت قطعات رایانه ای کرد که در آن زمان باوجود شناخت مردم نسبت به پردازنده های اینتل، کمپانی AMD حتی با پایین آوردن قیمت پردازنده های خود باز هم از فروش بسیار پایینی برخوردار بود. پردازنده های تولید شده توسط ای ام دی نسبت به اینتل ویژگی های کمتری را به کاربران ارائه میدهد اما این موضوع پس از گذشت چندین سال به کل تغیر کرد. کمپانی AMD با معرفی سری Ryzen در سال 2017 توانست کاربران بسیار زیادی را جذب خود کند، پردازنده های این سری برپایه ریز معماری ذن تولید شده است. درحال حاضر پرچمدار این سری AMD RYZEN 9 5900X می باشد. اخرین پردازنده تولید شده توسط کمپانی اینتل Intel® Core™ i9-10850K می باشد که فرکانس کاری این پردازنده 3.60GHz و در حالت توربو تا 5.20GHz قابل افزایش است، همچنین حافظه کشی که کمپانی اینتل برای این پردازنده در نظر گرفته است 20MB می باشد که این یکی از ویژگی های جذاب این پردازنده است.

در ادامه مطلب قصد برسی پرچمدارهای کمپانی Intel و AMD را داریم. با ما همراه باشید.

پردازنده Intel® Core™ i9-10850K در سال July 27, 2020 توسط کمپانی اینتل معرفی و راهی بازار فروش شد که تبدیل به پرچمدار فعلی سری Core i9 شد. این پردازنده از ریز معماری Comet Lake استفاده میکند. این سی پی یو دارای 10 هسته و 20 رشته می باشد؛ فرکانس کاری پردازنده در حالت عادی 3.60GHz و در حالت اجرای نرم افزار و انجام محسابات بسیار سنگین تا 5.20GHz قابل افزایش می باشد. یکی از ویژگی های جذاب این پردازنده حافظه Smart Cache 20MB آن می باشد که سبب شده تا محاسبات درون این پردازنده در کمترین زمان ممکن انجام شود.

پردازنده AMD RYZEN THREADRIPPER 3970X در November 25, 2019 توسط کمپانی AMD معرفی و راهی بازار فروش شد که تبدیل به پرچمدار فعلی سری Ryzen شد. این پردازنده از ریز معماری Zen 2 استفاده میکند. این سی پی یو دارای 32 هسته و 64 رشته می باشد؛ فرکانس کاری پردازنده در حالت عادی 3.70GHz و در حالت اجرای نرم افزار و انجام محسابات بسیار سنگین تا 4.50GHz قابل افزایش می باشد.

در تصویر زیر میتوانید برسی کلی روی این دو مدل داشته باشید:

جمع بندی کلی

اگر بخواهید پردازنده های مدل جدید این دو کمپانی را بایکدیگر مقایسه کنید متوجه میشوید که در انجام پردازش های معمولی و سبک هیچ نقطه ضعفی در بین این دو پردازنده و حتی نسخه های قبلی آنها وجود ندارد. اما اگر این دو پردازنده را در اجرای بازی یا رندرینگ ویدیو بایکدیگر مقایسه کنید به راحتی متوجه میشوید که AMD میتواند کیفت و سرعت فوق العاده بالاتری را نسبت به اینتل به شما ارائه میدهد. متاسفانه پردازنده های جدید اینتل در مقایسه با پردازنده های جدید ای ام دی مقداری ضعف در پردازش دارند اما همچنان قیمت محصولات اینتل در ازای ویژگی هایی که درحال ارائه به کاربران است بسیار بالا می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *