نقد و برسی انواع cpu

x86 اولین معماری معروف و بسیار شناخته شده ای بود که توسط اینتل راهی بازار شد و بیشتر پردازنده هایی که در سال های بعد معرفی شد همگی بر اساس الگوی معماری x86 ساخت شده بود.

اینتل یکی از شرکت های معروف در زمینه تولید سخت افزارهای کامپیوتر و لپ تاپ می باشد که از سال 1968 شروع به کار کرد که تمرکز اصلی این شرکت در زمینه ساخت پردازنده های گرافیکی بوده است که تا به امروز توانسته است با عرضه محصولات حرفه ای و کارآمد بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد.

پردازنده 4004 اولین پردازنده ساخته شده توسط intel بود که در سال 1971 وارد بازار فناوری شد. سرعت این پردازنده 470 کیلوهرتز و ابعاد ترانزیستورهای آن به 10 میکرون میرسید که در آن سال به یک شاهکار ساخته شده توسط اینتل تبدیل شد. پس از کسب موفقیت از ساخت این قطعه در سال های بعد پردازنده های 8008، 8080 و 8085 نیز ساخته شد که همانند مدل های قبلی شاهد پیشرفت و توسعه بسیار زیادی در آنها بودیم.

در سال 2008 کمپانی اینتل شروع به توسعه و افزایش تولید پردازنده های سری Core i کرد که جایزگین بسیار مناسبی برای سری Core 2 بود. بعد از گذشت چند سال اینتل در کمترین زمان ممکن انواع پردازنده های Core i7,Core i5, Core i3 را راهی بازار فروش کرد که توانست با کمک این پردازنده ها نبض بازار را تا مدتی در دستان خود بگیرد. پردازنده های نسل پنجم کمپانی اینتل یکی از پرفروش ترین سری های این شرکت می باشد که به دلیل قدرت پردازش بالا و فرکانس کاری قدرتمند دارای طرفداران بسیار زیادی است. پردازنده های تولید شده توسط کمپانی اینتل پس از گذشت چندین سال در تمامی لپ تاپ ها جای گرفت. پردازنده بکار رفته در بیشتر لپ تاپ های استوک lenovo و لپ تاپ های استوک HP از کمپانی اینتل هستند.

در این بخش نگاهی کلی به پردازنده های تولید شده توسط intel میکنیم؛ باما همراه باشید.

نسل اول در سال 2008 تولید شد که از معماری Nehalem استفاده می کرد که در آن ترانزیستورهای 45 نانومتری استفاده شد.

نسل دوم در سال 2011 تولید شد که از معماری Sandy Bridge استفاده می کرد که در این پردازنده ها از ترانزیستورهای 32 نانومتری استفاده شد.

نسل سوم در سال 2012 ارائه شد و از معماری Ivy Bridge در آن استفاده شد که در این پردازنده ها از ترانزیستورهای 22 نانومتری استفاده شد.

نسل چهارم در سال 2013 یعنی یک سال پس از معماری Ivy Bridge ارائه گردید. اما معماری به کار رفته در آن Haswell بود و در آن از پردازنده های 22 نانومتری استفاده شد.

نسل پنجم که یکی از نسل های پرفروش بود در سال 2014 معرفی و راهی بازار فروش شد. این نسل از معماری Broadwell استفاده میکرد. اندازه ترانزیستورها در این معماری به 14 نانومتر رسید.

نسل ششم در سال 2015 راهی بازار فروش شد. در این نسل از معماری SkyLake استفاده شده است. اندازه ترانزیستورهایی که دراین نسل به کار رفته 14 نانومتری بود.

نسل هفتم در سال 2016 وارد بازار شد و به عنوان Kaby Lake شناخته می شود که در آن از ترانزیستورهای 14 نانومتری استفاده شده است.

نسل هشتم با معماری Cannonlake در سال 2017 وارد بازار فروش شد.که ترانزیستورهای بکار رفته در آن 10 نانومتری بود.

نسل نهم به نام Ice Lake شناخته می شود. که از ترانزیستورهای 10 نانومتری در آن استفاده شده بود.

نسل دهم به نام Tiger Lake است. که تنها نسل از پردازنده های اینل می باشد که هنوز در حال توسعه است. ترانزیستورهای استفاده شده در آن 10 نانومتری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *