باس کارت گرافیک، گرافیک 128 و 256 بیت

تاحالا به باس کارت گرافیک فکر کردید؟ وقتی که میخواین یه کارت گرافیک از فروشگاهی خریداری کنید یکی از مواردی که فروشنده به شما توضیح میده باس کارت گرافیک هست که به دو دسته 256 بیتی و 128 بیتی تقسیم میشه که این باور در ذهن خریدار شکل میگیره که گرافیک 256 بیتی قوی تره، اما این موضوع در گرافیک کاملا غلط هست و توضیحات جداگانه ای داره، توی این مقاله میخوایم بهتون آموزش بدیم فرق بیت های گرافیک بر چه اساسی معیار سنجی میشن. با سایت zstock.ir همراه باشید.

باس کارت گرافیک چیست ؟
در سیستم های لپ تاپ یا کامپیوتر، بعضی اجزا به کمک یکدیگر کار میکنند و اگر یکی از آنها کار نکند قطعه دیگری نیز درست کار نمیکند، یکی از بهترین مثال هایی که میتوانیم برای شما بزنیم پردازنده لپ تاپ یا همان CPU است؛ پردازنده برای انجام بعضی از پردازش ها به RAM نیاز دارد و اگر رم دستگاه شما کار نکند پردازنده قادر به انجام عملیات مورد نظر شما نیست. همان طور که CPU به کمک RAM کار میکند، GPU یا همان کارت گرافیک نیز نیاز به RAM دارد تا بتواند پردازش های گرافیکی همانند رندرینگ را انجام دهد. اگر دقت کرده باشید هنگام خرید رم، فروشنده به شما میگوید: این رم DDR3 یا DDR4 است، اما این موضوع فقط در خرید رم نیست، بلکه در هنگام خرید کارت گرافیک نیز به شما می‌گویند: این کارت گرافیک GDDR4 یا GDDR5 است، اما منظور از این کلمه چیست ؟
واژه GDDR در کنار یک عدد همانند 4 یا 3، در واقع همان ظرفیت کارت گرافیک شما است.

بنابراین در تکمیل این توضیحات میتوانیم بگوییم، باس گرافیک درواقع مسیرهای مسی قرار گرفته بر روی مادربورد است که وظیفه آنها برقراری ارتباط بین حافظه گرافیکی با پردازنده گرافیکی است. در نتیجه وقتی میگوییم کارت گرافیکی 128 بیتی است به این معناست که 128 کانال بر روی مادربورد برای ارتباط برقرار کردن بین حافظه و پردازنده وجود دارد.

برسی اعداد بکار رفته در کارت گرافیک :
فرض کنیم کارت گرافیکی از بازار خریداری کرده ایم، کارت گرافیک خریداری شده 128 بیتی است، اما حالا معنی این 128بیتی چی میتونه باشه ؟
هر کارت گرافیک قابلیت این رو داره که 64 بیت اطلاعات رو با یه حافظه گرافیکی جابجا بکنه، در نتیجه میتونیم متوجه بشیم که اگه ما یه کارت گرافیک 128 بیتی خریداری کرده باشیم، ما نیاز به دوتا حافظه گرافیکی داریم که هرکدوم بتونه 64 بیت اطلاعات منتقل بکنه که اگه دوتاشون 64 بیت منتقل کنن در نتیجه میشه 128 بیت. این مثال برای تمامی کارت گرافیک ها یکسان هست مثلا اگه گرافیک 256 بیت باشه، شما نیاز به چهارتا حافظه گرافیکی 64 بیتی دارید تا بتونید اطلاعات رو جابجا کنید.

برسی کارت گرافیک های Nvidia و AMD در سرعت باس:
حافظه های گرافیکی شرکت Nvidia معمولا 32 بیتی هستند، یعنی هر حافظه گرافیکی فقط میتونه 32 بیت دیتا جابجا بکنه، بنابراین اگه یک کارت گرافیک 128 بیتی از انویدیا خریداری کنید، نیاز به چهارتا حافظه گرافیکی 32 بیتی دارید تا جمعش بشه 128 و اطلاعات به درستی متنقل بشه.

حافظه های گرافیکی شرکت AMD معمولا 64 بیتی هستند، و اگر شما یه کارت گرافیک 128 بیتی از این شرکت خریداری کنید، سرجمع نیاز به دوتا حافظه گرافیکی 64 بیتی دارید تا جمعش بشه 128 و اطلاعات به درستی منتقل بشه.

تاثیر باس کارت گرافیک در سرعت پهنای باند:
بسیاری از کاربران در مقایسه کارت گرافیک ها با یکدیگر به بیت های آن توجه میکنند، به عنوان مثال میگویند چون کارت گرافیک من 256 بیت هست و برای تو 128بیت، کارت گرافیک من قوی تر از گرافیک تو هست؛ اما این موضوع کاملا اشتباه است، بهترین معیار برای مقایسه کارت گرافیک ها پهنای باند انهاست و گاهی ممکنه یه کارت گرافیک با ظرفیت 2GB از یه کارت گرافیک 4GB پهنای باند بیشتری داشته باشه و اطلاعات رو سریع تر جابجا کنه، اما به چه دلیل این اتفاق رخ میدهد؟
دو اجزای بسیار مهم در حافظه گرافیکی، (کلاک پالس حافظه) و (باس حافظه گرافیکی) است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *